“Akıllı telefonların satışının hızlı artmasıyla birlikte mobil oyunlar Türkiye oyun pazarındaki büyümenin temel nedeni haline geldi ve pazarda %30 üzerinde bir paya ulaştı.”
Netmarble EMEA CEO’su Barış Özistek, global oyun sektörünün büyüklüğünün her yıl artış gösterdiğini; 2015’te 90 milyar dolar, 2016’da 100 milyar dolar ciro sağlanırken, 2017 için tahmini cironun 110 milyar dolar olduğunu belirtti. 2016’da sadece mobil oyun pazarının dünya genelinde 41 milyar dolara ulaştığını anımsatan Özistek, Türkiye’de ise oyun sektörünün hacminin 2016 yılında 750 milyon dolara geldiğini, 2017’de bu rakamın 900 milyon dolar seviyesine çıkacağını ifade etti.
İnternet ve bilgisayar tabanlı her şeyin mobile dönüştüğünü, bunu gören ve buna göre yatırım yapan şirketlerin kazandığını, bu trendi görmeyen şirketlerin ise kârlılıktan uzaklaştığını vurgulayan Özistek, şöyle devam etti:
“Dunyanın en çok kazanan uygulamalarına (aplikasyon) baktığımızda, 2017 Şubat ayında en çok kazanan uygulama sıralamasında 10 uygulamanın 9’u oyun. Netmarble bu dönüşümü ilk gören ve gereğini yapan şirketler arasında yer alarak dünyanın en büyük oyun firmalarından biri olmayı başardı. Kore ve Güneydoğu Asya başta olmak üzere, ABD, Çin, Japonya ve Avrupa’daki geniş oyuncu kitlelerini hedefleyen ve global çapta büyük rakiplerle mücadele eden Netmarble, gelirini 2015 yılına göre yüzde 36’nın üstünde artırarak, 2016’da 1,3 milyar dolara yakın gelir elde etti.
Türkiye’de ise mobil oyunlar özellikle 2012 yılından itibaren oyun sektörünü değiştirmeye başladı. Akıllı telefonların satışının hızla artmasıyla birlikte mobil oyunlar Türkiye oyun pazarındaki büyümenin temel nedeni haline geldi ve pazarda %30 üzerinde bir paya ulaştı. Türkiye’de oyuncu sayısı ise 30 milyon, her ay aktif olarak oyun oynayan kişilerin sayısı bu rakama ulaşmış durumda. Tüm dünyada büyüme ağırlıklı olarak mobil oyunlar tarafında gerçekleşiyor. Artık mobil ile birlikte mekandan ve zamandan bağımsız olarak her yerde oyun oynamak mümkün. Tablet ve akıllı telefonların hem penetrasyon hem de performans artışına bağlı olarak mobil oyun daha da hızlı büyümesine devam edecek.”
Destekler uzman bir kurum tarafından kontrol edilmeli
Barış Özistek, Türkiye’de oyun sektörüne yönelik destek ve teşvikleri değerlendirirken, “Oyun çok kolay ihraç edilebilir bir ürün, önemli olan dünyaya pazarlanabilir oyunlar geliştirmek. Bu nedenle bir oyunun başarılı olması için hem geliştirme hem de pazarlama aşamalarında destek şart. Desteklerin de sadece finansal destek olması kesinlikle yeterli değil, çok daha organize, kaynakların bilinçli kullanıldığı ve oyun firmalarının doğru yönlendirildiği desteklere ihtiyaç var. Türkiye’de önümüzdeki 6 yıl içinde 30 tane firma yüksek kaliteli oyun geliştirirse ve bunların 5-6 tanesi global çapta başarılı olursa, 2023’te 1 milyar dolarlık ihracat yapılabilir. Oyun sektörü, doğru yatırım yapıldığında getirisi yüksek bir iş alanı. Bu alana sadece bilişim olarak bakmak yanlış, oyun sektörü aslında eğlence sektörünün merkezinde. Türkiye’de bu sektöre yönelik teşvikler artmalı, bürokrasi kolaylaşmalı ve en önemlisi tüm destekler merkezi yaratıcı endüstriler konusunda uzmanlaşmış bir kurum tarafından koordine edilmeli” dedi.
Bir oyun için en az 1 milyon dolar gerekiyor. Oyun geliştirmenin en riskli yatırımlardan olduğunu, Türkiye’deki oyun sektörünün önündeki en büyük engeli bu riskli yatırımların finansmanının oluşturduğunu dile getirken Özistek, şu görüşleri paylaştı:
“Dünyadaki örneklerde, riskli alanlara yatırım yapmak üzere kurulan fonlara kamu %50’ye varacak şekilde ortak oluyor. Aslında bir hibe değil, riskli alanlara yatırım yapanların toplam fonlarını büyüterek yatırım yapılabilecek firma sayısını arttırmış ve böylece başarılı girişimlerin çıkma olasılığını yükseltmiş oluyor. Türkiye’de de benzer yapılara, özel sektör ile kamunun ortak çalışmalarına ihtiyacımız var. Bir oyun geliştirmek için en az 1 milyon dolar harcamak gerekiyor; yüksek kaliteye sahip oyunların maliyeti 20-30 milyon dolarları buluyor. Bazı sektörler ya da devlet için aslında büyük olmayan yatırımlardan bahsediyoruz.
Burada devlet desteğine ihtiyaç var. 2023 bilişim ihracat hedefleri arasında desteklenmesi gereken kritik sektörlerden biri de oyun sektörü. Oyun ve animasyon gibi riskli alanlara yatırım yapacak bir fon oluşturulmalı ve devlet de bu fona katkıda bulunup fonu büyütmeli. Devletten beklentimiz karşılıksız hibe vermesi değil, fona ortak olarak yatırım kapasitesini büyütmesi. Böylece, örneğin 10 şirket yerine 20 şirkete yatırım yapılırsa ve bunlardan 5’i başarılı olursa, devlet de bundan para kazanabilir.
Barış Özistek, sektöre ilişkin düzenlemeler konusunda ise “Yasal düzenlemelere baktığımızda, özellikle oyun konusunda fikri mülkiyet hakları tam anlamıyla korunamıyor. Bu kadar yüksek kullanıcı sayılarına sahip bir sektörde doğal olarak çok sayıda hukuki sorun oluşuyor. Çözümü, oyun sektörüne yönelik yasaların fikri mülkiyet haklarını koruyacak şekilde en kısa zamanda düzenlenmesinden geçiyor ve tabii ki uzmanlaşmış bir hukuk sisteminin oluşturulması büyük katkı sağlayacaktır” değerlendirmesinde bulundu.
Türkiye’nin oyun üretiminde Ortadoğu’da lider konumunda olduğunu, son 6 yılda oyun firmalarının sayısının ciddi arttığını, 100’e yakın şirketin bu alanda çalıştığını kaydeden Özistek, ihracat rakamlarına ve ciroya bakıldığında globalde gidilmesi gereken daha çok yol olduğunu dile getirdi. Özistek, “Sektörün büyümesi için maliyet ve pazarlama problemlerinin çözülmesi için yatırım fonlarının oluşması gerekiyor. Bazı açılardan yetişmiş insan kaynağı sıkıntımız var gibi görünüyor olsa da orta ve büyük ölçekli oyun firmalarının sayısının artmasıyla birlikte oyun firmaları aslında sektör için bir akademi görevi üstleneceklerdir. Türkiye’de yeterli sayıda süper yetenekli geliştiricilerimiz ve yaratıcı insanlarımız bulunuyor, eksik olan sadece oyun sektörü tecrübesi” dedi.